|
14 listopada przypada rocznica urodzin
szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren
Urodziła się w w 1907r. w rodzinie zamożnego chłopa. Mając
osiemnaście lat przeniosła się do Sztokholmu, gdzie uczęszczała na
kursy zawodowe dla sekretarek, co umożliwiło jej później podjęcie
pracy biurowej. W latach 1956-1970 prowadziła dział książek dla
dzieci w jednym z największych szwedzkich wydawnictw literackich,
sztokholmskim Raben & Sjorgren.
Zadebiutowała w wieku lat 37 tradycyjną powieścią dla dziewcząt
Zwierzenia Brit-Mari (1944). Od tego czasu napisała blisko
czterdzieści książek oraz sztuk teatralnych i słuchowisk radiowych.
Najbardziej znane z nich to: Dzieci z Bullerbyn i Pippi Pończoszanka.
Dziesięć jej powieści doczekało się adaptacji filmowych według
scenariuszy samej autorki.
Książki Lindgren tłumaczone są na dziesiątki języków, wydawane w
masowych nakładach na wszystkich kontynentach, zyskały popularność
większą niż dzieła największych klasyków. Już jej pierwsze powieści
były czymś nowym w literaturze dla dzieci; wyrażały żywiołowy bunt
dziecka przeciwko światu dorosłych i ucieleśniały zarazem dziecięce
"sny o potędze". Lindgren detronizuje racjonalność człowieka
dorosłego, uznając prymat dziecięcej wyobraźni. Dlatego jej książki
często krytykowane były za brak wartości wychowawczych i
propagowanie dziecięcej anarchii.
Pisarka jest laureatką wielu nagród szwedzkich i zagranicznych. W
Polsce odznaczona została "Orderem uśmiechu", jest także doktorem
honoris causa Uniwersytetu Warszawskiego. Zmarła w Sztokholmie,
28.01.2002 roku.
Biblioteka zaprasza do wypożyczania książek pani Lindgren. Na
zachętę przedstawiamy fragment z Pippi Pończoszanki o tym, jak
wygląda szkoła w Argentynie. Choć nie jest to prawda, myślę, że
wiele dzieci byłoby zachwyconych taką szkołą.
„-
Nie ma to jak szkoły w Argentynie – mówiła Pippi, wyniośle
spoglądając
z wysoka na dzieci. – Gdybyście
do takich szkół chodzili! Tam ferie wielkanocne zaczynają
się
w trzy dni po feriach Bożego
Narodzenia, a gdy ferie wielkanocne się
skończą,
to po tych trzech dniach są
letnie wakacje. Wakacje letnie kończą
się
pierwszego listopada, a potem następuje
ciężki
okres aż
do jedenastego listopada, kiedy zaczynają
się
ferie Bożego
Narodzenia. Trzeba się
jednak z tym pogodzić,
bo i tak nie ma lekcji. W Argentynie nauka jest surowo zabroniona.
Zdarza się
czasem, że
ten czy ów dzieciak w Argentynie wśliźnie
się
do szafy i siedzi tam, i uczy się
w ukryciu, ale nie daj Boże,
jeśli
go matka zobaczy! Rachunków wcale w szkołach nie ma i jeśli
znajdzie się
dziecko, które wie, ile jest 7 i 5, musi za karę
stać
przez cały dzień
w kącie.
Czytanie mają
tylko w piątki,
i to wyłącznie
jeśli
są
książki
do czytania. Nigdy ich jednak nie ma.
- A co w takim razie robią
w szkole? – zapytał z wielkim zainteresowaniem mały chłopczyk.
- Jedzą
cukierki – odpowiedziała Pippi zdecydowanie. – Z pobliskiej fabryki
cukierków idzie długa rura prosto do klasy i stamtąd
całymi dniami napływają
cukierki, tak
że
dzieci mają
masę
roboty z jedzeniem.
- No, a co robi nauczycielka? – zapytała jedna z dziewczynek.
- Zdejmuje dzieciom papierki z cukierków, głuptasie – odpowiedziała
Pippi. – Nie sądziłaś
chyba, że
same to robią?
Rzadko! Nawet same nie chodzą
do szkoły. Posyłają
brata.”
Fragment
książki
„Pippi Pończoszanka”
We współczesnym świecie trudno sobie wyobrazić korzystanie
z informacji bez pomocy wyspecjalizowanych pośredników. Bibliotekarz
staje się doradcą i organizatorem pracy.
W szkole działa biblioteka multimedialna , które pełnią ważną rolę
w procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoły poprzez planowe
gromadzenie, opracowanie i udostępnianie zbiorów. Jednym z głównych
zadań biblioteki szkolnej jest systematyczne przygotowanie uczniów
do korzystania z zasobów informacyjnych.
Biblioteka posiada dostęp do komputerów i Internetu. System komputerowy
może być wykorzystany jako środek dydaktyczny w trakcie zajęć
w bibliotece oraz samodzielnej nauki, pisania zadań domowych czy
referatów, a także poszukiwań rozszerzających własne zainteresowania
i pasje. Korzystanie z Internetu w bibliotece pozwala wyrównać
różnice w dostępie do informacji, a także wdrażać uczniów do
samodzielnego poszukiwania i zdobywania potrzebnych informacji.
Zbiory biblioteki liczą ponad 2000 woluminów. |
|